۱۳۸۹/۰۱/۱۲

راز گو بلوچ و بلاگهای برتر بلوچ

بقلم: رازگو بلوچ

چندی پیش در خلال وبگردی در وبلاگهای بلوچی با نوشته ای برخوردم که در آن فرستنده مطلب به نام "نازگل بلوچی" مدعی شده که از میان بیش از صد وبلاگ لیست وبلاگهای برتر بلوچی را برگزیده است. نخست با این گمان که این عزیز صرفا یک لینکدانی شخصی تهیه کرده است به سادگی از آن گذشتم. دفعات بعدی نیز با همان مطلب مواجه شدم که در سایر وبلاگها منعکس شده بود و هر بار حتی با خوشحالی از اینکه کار ما را ساده کرده اند از آن طریق برای ورود به وبلاگها و سایت های لیست شده استفاده می کردم.

اما در این خلال رفته رفته متوجه شدم که گویا این لیست 20 تایی در فضای مجازی بیشتر از تصور من جدی گرفته شده است.در این لیست 20 تایی، اسم وبلاگ من به کنار، حتی اسم بلاگهایی سرشناس و پرمحتوا که از دید من می بایست در صدر چنین لیستی می بودند، حتی در ته لیست هم دیده نمی شدند.

اول با خود اندیشیدم که آیا این موضوع جزئی کم اهمیت تر از آن است که برای آن مطلبی بنویسم. اما اکنون که مشاهده کردم در یکی از وبلاگهای پر ترافیک همان لیست اینگونه تیتر شده است: "معرفی سایتهای مثبت بلوچها" ، احساس کردم که موضوع دیگر شخصی نیست و احساس نقد اجتماعی مرا وا داشت که مواردی را به عرض عزیزان برسانم:

1- دوست عزیزی که به داوری در مورد وبلاگها دست زده دست کم می بایست فرق بین وبلاگ و وبسایت را می دانست. چرا که وب سایت هم در لیست منتخب گنجانده شده است! اگر بگویند قصدشان هردوست که این دیگر عذر بدتر از گناهست، آنهمه وبسایت های حرفه ای بلوچ کجا و این لیست ... کجا؟!

2- برای درک نبوغ داوری این دوست عزیز کافیست با هم نگاهی به کارکرد عمر 4 ساله یکی از وبلاگهای لیست شده نظر بیفکنیم:

سال 2010 : 1 نوشته

سال 2009: 2 نوشته

سال 2008: 3 نوشته

سال 2007: 2 نوشته

بماند که همان مطالب نوشته شده اندک هم از تبریک همه ساله سال نو و شعر و گل و بلبل فراتر نمی روند!

3- نه اینکه فکر کنید اشکال فوق موردی بوده و از دستشان در رفته بلکه بقیه لیست نیز وضعی بهتری ندارد. یک نمونه دیگر وبلاگی است که از سال 1384 تاکنون (5 سال) فقط 5 تا مطلب (سالی یک مطلب!) دارد که هر مطلب نیز از سه چهار خط شعر مجلات زرد فراتر نمی رود. کل کارکرد یک وبلاگ دیگر نیز که در لیست آمده است از 5 -6 مطلب فراتر نمی رود.

4- به همین اشکالات ظاهری بسنده می کنیم و لازم نیست سراغ نقد محتوائی و بررسی کیفیت کار دوستان برویم چرا که موضوع ساده و کم اهمیت تر آز آن است که بخواهیم باعث رنجش و یا ضد انگیزش برای عزیزی شویم.

اما یک بار دیگر این دوست داور عزیز را مخاطب قرار داده و می گویم:

دوست عزیز! اینکه کسی به فکر بررسی عملکرد وبلاگ نویسان و یا مدیران سایت های بلوچ بیفتد، به آن فیدبک بدهد ،باعث شناسانده متقابل آنها شود و یا حتی بین شان مسابقه و رقابت برقرار کند، امری بسیار مطلوب، شیرین و تاثیر گذار است که جای خالی آن به شدت احساس می شود و ما هم همینجا به نوبه خود همه را دعوت به هم اندیشی و اتخاذ روشی مطلوب در اینخصوص دعوت می کنیم. اما این موضوع بسیار ظریف و حساس چیزی نیست که هر کسی خود را بدون کسب حداقل صلاحیت ها در مقام داوری و تشخیص آن ببیند.

آیا شما معیار هایی برای این گزینش تدوین کرده اید؟ چه معیارهایی؟ برای این معیارها چه شاخص های قابل اندازه گیری تعیین کرده اید؟ چگونه سنجش کرده و نمرات را تفسیر کرده و به این لیست رسیده اید؟

کیفیت کار عزیزان دیگر را زیر سوال نمی برم چرا که وبلاگها و سایت های ارزشمندی در این لیست وجود دارد اما چند نکته را در مورد وبلاگ خودم"رازگو بلوچ" به جنابعالی یادآوری می نمایم و گمان نمی کنم با یاد آوری آنها قصد تبلیغ شخصی داشته باشم چرا که اگر این چنین بود لا اقل نام و نشان خود را در وبلاگ علنی می کردم تا از به به و چه چه دوستان بی نصیب نمی ماندم:



1-"رازگو بلوچ" از نادر وبلاگ های بلوچ و به احتمال قریب به یقین تنها وبلاگ بلوچ است که همه مطالب آن (تاکنون بیش از 50 مطلب) بطور تمام و کمال دست نوشته خود نویسنده وبلاگ است . یعنی هیچ کدام از مطلب آن چه کلی و جزئی از جایی کپی و یا حتی برداشت نشده اند.

2- تقریبا همه نوشته ها بصورت مقاله (با رعایت حداقل طول مطلب و پیکر بندی لازم) و نه صرفا نوشته های کوتاه روزانه می باشند

3- بجز سال 2009 که وبلاگ دچار اشکال فنی شده و کد های HTML آن بهم ریخت و متوقف ماند ، عملکرد یکساله وبلاگ در سال 2008 به میزان 45 مقاله در سال آمار بسیار راضی کننده ایست.

4- شاید کارکرد حدود 90 % وبلاگ های بلوچی نقل قول موضوعات سیاسی، مذهبی، تاریخی، ادبی و هنری را تشکیل می دهد که البته این شاید به اقتضای یک ضرورت باشد و نقدی بر آن نیست اما تائید می فرمائید که این امر باعث تحت الشعاع قرار گرفتن موضوع تنوع و منحصر به فرد بودن نوشته های وبلاگهای مختلف گشته و نتیجتا باعث می شود عده بسیاری از آنها عملا فقط همدیگر را تکرار کنند.

قبول بفرمائید اینترنت و کتابخانه ها پر هستند از مطالبی چون خاستگاه اولیه بلوچ ها، طوایف بلوچی، سرگذشت فلان خان و بهمان خان، جغرافیای بلوچستان و حکایت ها و حماسه های بلوچ. اینها خوب و لازمند. اصلا شروع کار باید با آنها باشد. اما نه اینکه فقط به تکرار آن بسنده کرده و وجدانمان را راضی کنیم که که کاری برای بلوچ انجام داده ایم.

افتخار رازگو بلوچ این است که علیرغم توجه نسبی به همین موضوعات، خود را در بند آنها اسیر نکرده و زاویه نگاهش را معطوف به موضوعاتی می کند که کمتر از آنها گفته شده و در باره شان نوشته می شود. به عبارتی معتقد است اگر موضوع جدید نباشد لا اقل نگاه باید جدید باشد. در غیر اینصورت نوشتن را و گفتن را نشاید.

از اینروست که رازگو نقد اجتماعی می نویسد. به جرئت می توانم بگویم که تاکنون حتی یک کتاب چاپی ندیده ام که به نقد و تحلیل اجتماعی جامعه بلوچ پرداخته باشد. شاید تعمدی در میان بوده باشد. انبوهی از کتاب های تاریخ و جغرافیا و هنر و فولکلور بلوچ را می شود همه جا یافت، اینترنت مملو شده است از شعارهای تند و تیز سیاسی و مذهبی، اما دریغ از یک تحلیل و نقد جامعه شناسانه! چرا جرئت نمی کنیم خودمان را همانگونه که هستیم به همدیگر بشناسانیم تا بفهمیم گره کار گجاست؟ ساده ترین کار نوشتن شعار های سیاسی و مذهبی است، و یا اغراق در پرداختن به فلان اسطوره و غرق گشتن در ساختن فلان افسانه. هر چند گاه شاید هر کدام از اینها اولی ترین نیاز باشند. اما وای بر جامعه ای که در دراز مدت نیز فقط و فقط بر مبنای آنها بخواهد جای خود را در جهان تعیین کند.

به من حق بدهید که نوشته تیتری که "وبلاگهای مثبت!!! بلوچی" را معرفی می کند را اینگونه تفسیر کنم که لابد نوشته های رازگو مثبت نیست و احتمالا منفی است! این موضوع اگر چه در نگاه اول نامطلوب می نماید. اما در در یک نگاه عمیق تر کاملا باعث دلگرمی و تشویق من شده است. چرا که فهمیده ام مطلوب دنیای شعار زدگان نیستم.
رازگو بلوچ 12 فروردین 89

۲ نظر:

ازات بلوچ گفت...

مــــــراد ساحر

دَســـــــــتــــونـــــك



كاگــــــد ءِ پـُلاں بو و باسـے نيست

چــے كن ئـے مردماں شناسے نيست


چون بزاناں كه چينچك دير انت سُهب

درد ءِ سياهيں شپ ءَ را پاسے نيست


آ گشيت ملك شمئيگ انت گوں گنجاں

ما را آپ واری يــك گلاسے نيست


وردن ءَ ســـر رچــان انت تــئــی امبار

كاسگ ءَ مئيگا دان ءِ كياسے نيست


ديم گندنت تئی كئوش چو آدينك ءَ

اے شپاد انت اشاں سواسے نيست


شر زاناں كه چون انت بـيـر ءِ گِرَگ

گـَل مبے تو،كه گوں من داسے نيست


زنـــــدهاتی كه مــرتـــگاں بـے مـوت

پــد جنی كے بكنت كه براسے نيست


چـــون بــپــوشاں تــئــی گندگيں عيباں

گـوں من اے ڈوليں هچ لباسے نيست


گــوں وتا بارت هرچ كسے « ساحر »

بُــنـــدر ءَ آ جهان ءَ آســـے نـيـسـت

٭ ٭ ٭

Unknown گفت...

http://www.youtube.com/watch?v=GKqOg9A6PGE

غروب کاجو (هیت قصرقند)

غروب کاجو (هیت قصرقند)